22 sierpnia 2016

Jak zrobić pikowanie na siedzisku?

Obicie na ławce, która jest w przedpokoju było już mocno zniszczone dlatego postanowiłam je wymienić. Zawsze podobały mi się pikowania i niejednokrotnie widziałam w programach telewizyjnym jak to zrobić. Stwierdziłam skoro im poszło tak łatwo i szybko to ja tym bardziej dam radę!


Jednak uważajcie, bo w telewizji zawsze takie rzeczy wydaja się proste. Ja zrobiłam jeden podstawowy błąd - nigdzie nie przeczytałam jak to się naprawdę robi! Dlatego ten post będzie może mało atrakcyjny jeśli chodzi o zdjęcia, ale postaram się zamieścić tutaj jak najwięcej swoich uwag i spostrzeżeń :) 



Wymiary siedziska  to 130 cm x 48 cm. 

Zamówiłam gąbkę tapicerską 130 cm x 50 cm o grubości 5 cm czyli dość grubą. 


Do pikowania potrzebowałam jeszcze gwoździe tapicerskie. Tak! Były gwoździe, ale jak widać na końcowym zdjęciu zostały zamienione na guziki :) 

Do dzieła!

W pierwszej kolejności musimy pozbyć się starego obicia. Stary materiał i gąbkę po prostu zerwałam. Stare zszywki wyciągnęłam za pomocą śrubokręta i kombinerek.




Na oczyszczoną płytę należy przykleić nową gąbkę. Użyłam do tego uniwersalnego kleju w tubce (nie musi to być specjalny tapicerski klej w sprayu). Ze względu na to, że robiłam obicie na ławkę która jest z 3 stron zabudowana, gąbka u mnie wystawała 2 cm tylko z jednej strony. Jeżeli tapicerujecie np taboret to niech wystaje z każdej strony (około 0,5-1 cm cm). Jeśli sami wycinacie materiał i wyjdzie Wam trochę krzywo to nie martwcie się ponieważ później wszystko można wyprostować materiałem.




Kiedy mamy już przyklejoną gąbkę to docinamy materiał mniej więcej na wymiar. Ja zostawiłam dużo więcej materiału, aby mieć jak złapać podczas naciągania. 


Teraz najtrudniejsze! Materiał należy trackerem przymocować do płyty. Mój materiał był jednokolorowy co trochę ułatwiło sprawę. Przy tapicerowaniu materiałem np w paski dodatkowo trzeba uważać, aby paski było równo ułożone na gąbce. Tackerowanie zaczęłam od rogu, który po przymocowaniu siedziska do ławki będzie najmniej widoczny. W przypadku (początkowych) nierówności nie będzie widać :) Materiał dość mocno naciągałam. Szczególną uwagę należy zwrócić na rogi, aby wyglądały prosto i schludnie.







Tackerowanie małym, domowym tackerem jest trochę uciążliwe ponieważ mój miał za małą moc. Zszywki dobijałam młotkiem. 





Siedzisko obite!

Czas na pikowanie!

Na początek należy na materiale zaznaczyć miejsca w których robimy pikowanie.


Początkowo pikowanie miało być zrobione za pomocą gwoździ tapicerskich. Wyglądało to bardzo prosto. W miejscu gdzie ma być gwóźdź za pomocą tackera wbijamy zszywkę, a następnie młotkiem wbijamy gwóźdź. Wszystko byłoby dobrze gdyby nie to że moja gąbka ma 5 cm grubości, zszywki w tackerze za małe, a gwóźdź za krótki. Pierwsze dwa nawet mi wyszły. Pomijając fakt że skrzywiłam chyba 8 gwoździ. Z kolejnymi już nie było tak łatwo. Tacker nie trzymał, a gwoździ nie byłam w stanie tak dobić, aby utrzymały materiał. Od kolejnych prób zrobiły mi się wielkie dziury w materiale i cała wcześniejsza praca poszła na marne. Materiał już do niczego się nie nadawał i trzeba było zamówić nowy :( 

Wniosek z tego taki iż moje gwoździe tapicerskie nadają się do cieńszych gąbek. Jakbym miała gąbkę 2-3 cm to myślę że bez problemu by się trzymały :) 

Na drugi dzień zaczęłam wszystko od początku. Zerwałam materiał, wyrwałam zszywki.  Na szczęście gąbka nie była uszkodzona. Z samego rana zamówiłam nowy materiał i tym razem guziki tapicerskie :)

W pierwszej kolejności na płycie zaznaczyłam miejsca w których maja być guziki. Za pomocą wiertarki zrobiłam dziurki. Przymocowałam materiał!

Czas na pikowanie - próba nr 2! 

Za pomocą dużej igły przeciągnęłam mulinę przez dziurki. 





Żeby pikowanie wyszło równo całość położyłam na dwa krzesła. W tym momencie przyda się pomoc drugiej osoby. Jedna osoba z góry dociskała guziki, a druga od spodu je naciągała i wiązała. Przymocowanie nici do płyty za pomocą tackera nie trzymało materiału tak mocno jak chciałam. Nitkę przewiązaliśmy przez kawałek drewna. Przyznam szczerze, że nie wygląda to pięknie, ale w 100% spełnia swoją funkcję :) 





Udało się! Pikowanie zrobione! Jak na pierwszy raz wygląda przepięknie :) 






Nie licząc pierwszego materiału i gwoździ tapicerskich, obicie siedziska kosztowało mnie około 60 zł.
Materiał  1m x 2m: 24 zł
10 guzików: 13 zł
Gąbka 5 cm x 50 cm x 130 cm: 21 zł 



Nie jest to profesjonalny tutorial i jeśli coś robiłam nie tak to proszę o komentarze, aby kolejne tapicerowanie (które mnie niebawem czeka) nie było już problemem :) 

W kolejnym poście metamorfoza całej ławki :) 

32 komentarze:

  1. Poprostu genialnie to wygląda !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję ślicznie :) ale nerwów za pierwszym razem trochę zjadłam ;)

      Usuń
  2. Super! moze byc ze, nie do konca fachowo ale jaka satysfakcja ze stworzone zostalo, wlasnymi rekami!Ja od spodu, wykorzystuje,zwykle guziki odziezowe.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Oj fachowo to na pewno nie jest ;) jak na pierwszy raz jest ok. Tez myślałam o guzikach od spodu ale miałam tylko plastikowe i bałam się że później popękają :( w planach jest jeszcze pufa wiec z pikowaniem możne następnym razem pójdzie lepiej :)

      Usuń
    2. a trzyma się już ponad pół roku :) :) :) guziki nie odpadły wiec jest sukces :)

      Usuń
  3. Bardzo ładnie wykonane, jeśli chodzi o meble pikowane, tutaj znajdziecie ciekawe inpiracje do tworzenia własnym mebli pikowanych:
    http://mebleropez.pl/15-kanapy-i-sofy

    Dla leniwych pozostaje zakup gotowych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za info. Akurat zabieramy sie za robienie pufy do pokoju :)

      Usuń
  4. Super! nie należy się poddawać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj nie nalezy sie poddawac! ławka stoi juz ponad rok a pikowanie ma się wspaniale - nic nie odpadło, nic się nie popruło itp

      Usuń
  5. Zamiast takera, użyłam kleju na gorąco i też się mocno trzyma materiał już kilka lat.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wlasnie chce przepikowac tak oparcie fotela i szukalam informacji jak to zrobic no i znalazlam.Dzieki.Ja tez zaczynam przygode z odnawianiem mebli i czytam co tylko sie da.Bardzo przydatne wskazowki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzień dobry, przepięknie to wyszło! Czy pamięta Pani jeszcze jaki dokładnie był to materiał (ten drugi, granatowy).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuje! Zamawialam na allegro. Sprawdzę może jeszcze jest zapisane

      Usuń
  8. Marzy mi się taka ławeczka do korytarza. Muszę skorzystać z Twoich rad i spróbować zrobić ją sama, tym bardziej, że w domu rodziców na strychu jest taki mebel, który nadawałby się do odnowienia. Tobie wyszło pięknie, mam nadzieję, że i mi się uda :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To raz dwa zabieraj się do pracy bo potrzeba na prawde nie wiele czasu na metamorfozę. Życzę powodzenia i czekam na zdjęcia:)

      Usuń
  9. Bardzo przydatny poradnik. Z pewnością skorzystam. Ale jeszcze nie wiem kiedy, bo jak na tę chwilę to tutaj nabywam zwykłe, standardowe poszewki ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. gdzie kupiłeś gąbke tapicerską?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Materiał, gabke i wszytskie potrzebne rzeczy kupiłam na allegro

      Usuń
  11. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Coś pięknego Pani wyszło! Ja właśnie zamówiłam też na allegro panel tapicerowany, najczęściej używany np do zagłówków. Koszt 34 zł, już z gąbką 5 cm. Wymiary 30x70cm tak jak moja półeczka na buty z action za 30 zł! Welur, wszystkie kolory do wyboru, już zamocowany na płycie :) Też mam zamiar pikować, dziękuję za Pani post, na pewno dużo mi pomoże!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Wierze że wyjdzie pięknie :)

      Usuń
  13. Bardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Pikowanie to dobry pomysł w przypadku gdy marzy nam się szafka na buty z siedziskiem. Gotowe można zamawiać na https://otomeble.pl/meble-do-przedpokoju/szafki-na-buty-do-przedpokoju/szafki-na-buty-z-siedziskiem.html. Dobry pomysł jak masz gdzie schować obuwie a do tego wygodnie usiąść by je zmienić. W przedpokoju taką szafkę mamy.

    OdpowiedzUsuń
  15. A może ławka do kuchni z takim pikowanym siedziskiem? Wydaje mi się to bardzo dobrym pomysłem :) Na stronie sklepu sfmeble widziałam takie ławki jakie chciałabym mieć w swojej kuchni. Myślę, że i do przedpokoju bym wybrała z tego sklepu, szczególnie te ze schowkiem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetnie jest ten artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń
  17. WYszło bardzo ładnie! Ja też mam za sobą pierwsze próby pikowania i okazało się, że ponieważ nie wycięłam otworów w gąbce pod guziki to guziki są dość mocno odczuwalne podczas siedzenia...:) Dlatego sugerują wycinać w gąbce otwory. Wtedy pewnie też łatwiej można użyć gwoździ tapicerskich. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Dzień dobry, jak wyszukac odpowiedni materiał. Rozumiem że na allegro a czy może Pani podać jakiś przykładowy link do aukcji ?

    OdpowiedzUsuń
  19. Uważam, że efekt jest naprawdę bardzo oryginalny. Wiele mebli czy też dodatków można wykonać na własną rękę. Czasem tylko potrzebny jest odpowiedni sprzęt do ich wykonania.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny! :)